Αυτές τις μέρες προετοιμάζομαι για μια παρουσίαση στο κανάλι του ΠΡΩΤΕΑ σχετικά με την ιστορία της εξερεύνησης του "Γουργούθακα" (-1208μ ) ο οποίος είναι ακόμη και σήμερα το βαθύτερο βάραθρο στην χώρα μας. Έτσι άρχισα να ξεσκονήζω τις σημειώσεις μου και παραθέτω εδώ ο πρώτο μέρος του χρονικού της Ελληνικής αποστολής του 2001

Mon 23-Jul-01

9:00 AM:                 ΜΠΑΙΝΕΙ ΓΟΥΡΓΟΎΘΑΚΑ Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΜΕ ΤΟΝ Γ. ΦΥΝΤΙΚΗ.

Ο Μανώλης με τον Φυντίκη ξεκινούν για να αρματώσουν - εάν καταστεί δυνατόν - μέχρι τα -690μ (Τελικά θα φτάσουν μέχρι την αρχή του P.208μ Ο Μανώλης με τον Φυντίκη έφτασαν μέχρι τα -480m και μετά ξεκίνησαν να ανεβαίνουν.

11:00 AM:               ΜΠΑΙΝΕΙ Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΤΑΣΟ ΜΥΛΩΝΑ

Ο Ανδρέας με τον Τάσο αρμάτωναν το δεύτερο σκοινί στην «μονοκόμματη» κατάβαση των 105 μέτρων (μέρος του P.146m). Ήταν αρκετά δύσκολο όπως είπε ο Ανδρέας αργότερα γιατί δεν μπορούσες να πατήσεις για να βάλεις spit και δεν έπαιρνε και γάντζο.

Ανδρέας και Τάσος συνάντησαν τον Μανώλη και τον Φυντίκη που ανέβαιναν. Ενημερώθηκαν ότι δεν μπόρεσαν να κατέβουν όσο θα ήθελαν κι έτσι ανάλαβαν οι ίδιοι (Ανδρέας και Τάσος) να συνεχίσουν το αρμάτωμα και έτσι κατέβηκαν το P.146 (Leon) και ξεκίνησαν τα πρώτα 50 μέτρα του P.208

Tue 24-Jul-01

6:00 AM:                 ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ… Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΙ Ο ΤΑΣΟΣ ΔΕΝ ΓΥΡΙΣΑΝ ΑΚΟΜΗ...

Ξυπνάω από την ανησυχία μου... Ο Ανδρέας λείπει... Ξυπνάει και η Κλαίρη.. εγώ ξυπνάω τον Ηλία ενώ ετοιμάζω τσάι με μέλι για να τους δώσουμε να πιούν μόλις τους βρούμε. Ρωτάμε τον Μανώλη ο οποίος ήταν μαζί τους χθες το βράδι για πληροφορίες. Κινητοποιούμαστε όμως με το που βγαίνουμε από την σπηλιά (LO1) εμφανίζονται μπροστά μας... είχαν χαθεί το βράδυ και περίμεναν λίγο πιο πάνω να ξημερώσει.... ΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΘΕΙ.

9:00 AM:                 ΜΠΑΙΝΟΥΜΕ «ΓΟΥΡΓΟΥΘΑΚΑ» ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΗΛΙΑ.

Στόχος μας να αρματώσουμε μέχρι το bivouac και ακόμη πιο κάτω αν μπορούμε. Αν η ομάδα του ΣΠΟΚ καταφέρει να κατεβάσει το bivouac θα πραγματοποιήσουμε διανυκτέρευση. Κάνουμε 1h20 για -330m. Ακολουθεί το Ρ.146 με τα διπλά σκοινιά πλέον..!!! Πολύ ωραία η κατάβαση δύο ατόμων παρέα!!!

11:00 AM:               ΕΝ ΤΩ ΜΕΤΑΞΥ ΜΠΑΙΝΕΙ Η ΧΡΥΣΑ Η ΕΥΑ ΚΑΙ Ο ΔΑΝΗΙΛ ΜΩΡΑΊΤΗΣ.

Τα παιδιά του ΣΠΟΚ ανέλαβαν ένα πολύ σημαντικό ρόλο. Έπρεπε να κατεβάσουν στα -690μ το bivouac. Το bivouac ήταν διαιρεμένο σε 3 σακίδια. Από την άλλη η Εύα κατέβαινε για πρώτη φορά τόσο βαθιά. Ο Δανιήλ εκτός του κι αυτός κατέβαινε για πρώτη φορά σε αυτό το βάθος, έμπαινε και για πρώτη φορά στον Γουργούθακα.... Είναι όμως πολύ δυνατό παιδί.

11:30 AM:               ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΙ ΗΛΙΑΣ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ

40 λεπτά αργότερα έχουμε αναλάβει να τοποθετήσουμε το καινούργιο σκοινί. Αλλάζουμε λοιπόν το σκοινί στην αρχή του Ρ.208. Τελειώνει ακριβώς πάνω σε μια αλλαγή (54μ) Το βελάκι του Ανδρέα είναι εκεί για να δείξει το spit. Μπαίνει το 200αρι και συνεχίζουμε λίγο αργότερα πατάμε στο 70αρι. Ψάχνω λίγο και αποφασίζω να φύγω αριστερά. Είμαστε τυχεροί , έχουμε βρει την διαδρομή των Γάλλων. Με δυο spit για ενίσχυση είναι μια χαρά!!! Φτάνουμε bivouac στα -690μ (5 ώρες συνολικά αφότου μπήκαμε). Ο ΣΠΟΚ αργεί. σκεφτόμαστε να συνεχίσουμε για 3 ώρες και μετά να γυρίσουμε

Τότε, μια φωνή ακούγετε από μακριά... είναι ο Δανιήλ. Το ηθικό ανεβαίνει και τα σχέδια αλλάζουν. Ο Δανιήλ φτάνει πρώτος και του προτείνω να μείνει μαζί μας στο bivouac  αν δεν έχουν αντίρρηση η Χρύσα και η Εύα. Μόλις καταφθάσουν οι κοπέλες ο Δανιήλ τους προτείνει την ιδέα αυτήν και καθότι δεν έχουν αντίρρηση να συνεχίσουν μόνες για την έξοδο.

Εμείς παραμένουμε στα -690μ. Κάνουμε ένα τσάι και μετά οι κοπέλες μας χαιρετούν. Εμείς σιγά σιγά με την σειρά μας ξεκινάμε για κάτω. Πρώτη κατάβαση και αρματώνει ο Ηλίας. Συνεχίζω εγώ ενώ ο Δανιήλ με τον Ηλία μου φτιάχνουν ένα deviation. Κατεβαίνοντας ο Ηλίας βαράει ένα spit ενώ εγώ κι Δανιήλ αρματώνουμε πιο κάτω. Ο Δανιήλ αρματώνει ένα βάραθρο πιο κάτω και φτάνουμε στον Marcel ....Είναι ένας υπέροχος καταρράκτης. Στην συνέχεια ο Ηλίας μπαίνει για να αρματώσει τα τελευταία μας 28μ σκοινί...Βράχηκε αρκετά αλλά το bivouac είναι κοντά.

Στα 690μ στην κατασκήνωση όλα είναι τέλεια. Έχουμε ξεθάψει τις σκηνές που είχαν αφήσει οι Γάλλοι. στρώσαμε το νάιλον που κουβαλούσαμε, πάνω από δύο πατώματα παλιών σκηνών και ένα κάλυμμα. Από πάνω μπήκε και η σκηνή μας την οποία σκεπάσαμε με ένα κάλυμμα από την σκηνές των Γάλλων. Μετά την σουπίτσα πέφτουμε για ύπνο. Η σκηνή είναι πολύ ζεστή και μπαίνω στον υπνόσακο με το εσώρουχο. Ύπνος υπέροχος και πολύ γέλιο το πρωί.

Wed 25-Jul-01

12:00 ΑΜ:               ΜΠΑΙΝΕΙ «ΓΟΥΡΓΟΥΘΑΚΑ» Ο ΝΙΚΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΣΣΙΑΝΟ

5:00 PM:                 ΒΓΗΚΑΜΕ ΑΠΟ ΤΑ -820μ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΑΣ ΔΙΑΜΟΝΗ ΣΤΟ BIVOUAC

Μετά από 5 ώρες ανάβαση και αφού συναντήσαμε τον Νίκο και τον Κασσιανό στο Βivouac των -330μ. 5 ώρες από τα -690 είναι καλός χρόνος για τρία άτομα (Ηλίας, Δανιήλ κι εγώ). Ειδικά όταν ξεκινήσαμε ο Δανηιλ ήταν σφαίρα... Έχει σίγουρα πολύ μέλλον και πολύ φιλότιμο... Μπράβο Δανιήλ. Συνολική παραμονή 32 ώρες. Ανεβαίνοντας προς το ΛΟ1 συναντήσαμε τους υπόλοιπους να πηγαίνουν για νερό στο ΛΟ23.

6:00 PM:                 ΜΑΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΤΑΙ Ο ΜΑΡΚΟΣ...

Ο Μάρκος ο βοσκός της περιοχής μας επισκέπτεται στο ΛΟ1 και κρατάει κρασί ... Είναι η τελευταία βραδιά για τους Κρητικούς φίλους μας από τον ΣΠΟΚ. Το  κρασί και το ωραίο φαγητό συνθέτουν μια βραδιά που δεν έχει όμοια. Μια πρόποση για τον Ανδρέα και τον Μανώλη η οποίοι μπαίνουν αύριο, μια για τον Νίκο και τον Κασσιανό οι οποίοι απουσιάζουν γιατί «παλεύουν» με τον «Γουργούθακα» και μια για την επιτυχία της αποστολής! Κοιμόμαστε αργά και υπάρχει μια μελαγχολία αλλά και μια ικανοποίηση τεράστια. Μας πιάνει ένα ασταμάτητο νευρικό γέλιο λίγο πριν κοιμηθούμε τελικά όλοι στην φιλόξενη σπηλιά (ΛΟ1)...

Thu 26-Jul-01

7:00 AM:                 ΕΓΕΡΤΗΡΙΟ

9:00 AM:                 ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΟΥ ΣΠΟΚ

11:00 AM:               ΜΠΑΙΝΕΙ Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΜΑΝΩΛΗ

11:00 AM:               ΚΑΤΑΦΘΑΝΕΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗΞ Ο ΝΙΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ ΚΑΙ Η ΙΩΑΝΝΑ.

12:00 AM                ΚΑΤΕΒΑΙΝΩ ΧΟΣΣΕΣ ΓΙΑ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΜΕ ΚΛΑΙΡΗ ΚΑΙ ΕΛΕΝΑ

Πολύ φορτίο: Ασετιλίνη, νερό και φωτογραφικά. Έλενα και Κλαίρη κάτω μαζί μου....τρόφιμα. Ανάβαση σε 1h55 από το καλό μονοπάτι το οποίο και σημάδεψα καλυτέρα (με τρουλάκια).

9:00 PM:                 ΠΑΜΕ ΓΙΑ ΦΩΤΟΦΓΡΑΦΗΣΗ ΣΤΟ «ΛΙΟΝΤΆΡΙ» ΜΕ ΤΟΝ Κ.ΛΥΜΑΚΗ

Fri 27-Jul-01

11:00 AM:               Μιας και η κούραση ήταν εμφανής στα πρόσωπα όλων, δεν υπήρχε κάποιος διαθέσιμος για βαθιά στο Γουργούθακα. Έτσι για να μην χάνετε ο καιρός αποφασίσαμε να μπούμε για χαρτογράφηση. Ενδιαφέρθηκε ο Τάσος η Κλαίρη και η Έλενα. Χαρτογραφήσαμε μέχρι το πρώτο 1/3 του μαιάνδρου όταν συναντήσαμε τον Ανδρέα και τον Μανώλη.....

3:00 PM:                 ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ....

Έχουμε μείνει λίγοι στην κατασκήνωση. Ο χρόνος τελειώνει και είμαστε πίσω ως προς το αρμάτωμα… Πρέπει να κάνουμε κάτι για να γυρίσουμε την κατάσταση. Μετράμε αντίστροφα τις ημέρες και συμφωνούμε όλοι ότι το αρμάτωμα πρέπει να αρχίσει στις 30 Ιουλίου το αργότερο μιας και πρέπει να μαζέψουμε τα πάντα και να φύγουμε στις 5 Αυγούστου.